
LinkedIn – Työnhaun salainen ase
Joensuulainen Jenni Meesit, 24, on löytänyt tavan erottua ja edetä urallaan LinkedIniä hyödyntäen. Liiketalouden tradenomina hän on tehnyt töitä muun muassa viestintäkoordinaattorina, viestintäassistenttina sekä markkinointiassistenttina. Meesit jakaa aktiivisesti LinkedIniin työstään, työnhakuprosessista sekä omasta elämästään. Postaukset keräävät vuodessa huimat 370 000 näyttökertaa.
Meesit sai ensimmäisen työpaikkansa Linkedinin kautta postattuaan aktiivisesti ja kertoessaan toiveistaan työn suhteen. Häneen otettiin yhteyttä ja kehotettiin olemaan yhteydessä yrityksen toimitusjohtajaan, minkä jälkeen hän sai työpaikan.
Nykyisen työpaikkansa Meesit löysi myös LinkedInin kautta. Huomattuaan työnantajan tykkäilevän aktiivisesti hänen postauksistaan, hän otti itse yhteyttä ja sai työpaikan kysymällä. LinkedIn osoittautui ratkaisevaksi tekijäksi, sillä ilman sitä hän ei olisi koskaan törmännyt työnantajaan.
– Työnantaja alkoi luottamaan minuun jo LinkedInissä ja oli valmis palkkaamaan minut sen perusteella, Meesit kertoo.
Meesitillä on työnhakuprosessi vielä kesken ja mahdollinen työpaikka on taas tulossa Linkedinin avulla.
– Joku otti minuun yhteyttä ja kertoi että he ovat seuranneet minua ja että heillä olisi kova intuitio että sopisin heidän yritykseensä.
Meesit kuvailee LinkedIniä alustaksi, joka tarjoaa niin kokeneille kuin aloittelevillekin ammattilaisille mahdollisuuden oppia uutta, rakentaa henkilöbrändiään, verkostoitua sekä löytää työ- ja harjoittelupaikkoja. Aktiivinen ja aito läsnäolo LinkedInissä voi todella tehdä eron työnhakuprosessissa.
– Suosittelen LinkedIniä kaikille, jotka haluavat edistää uraansa ja verkostoitua oman alan ammattilaisten kanssa, kehittää osaamistaan ja mahdollisesti löytää uusia työmahdollisuuksia. Suomalaisen Markkinointimaestron mukaan suomalaisista LinkedInin käyttäjistä vain noin 4% postaavat aktiivisesti, minkä vuoksi siellä on helppo erottua joukosta. Meesit on melkein kokonaan luopunut avoimien työpaikkojen hakemisesta, ja hänestä oman henkilöbrändin rakentaminen ja sen avulla työpaikkojen saaminen on kannattavampaa. Hänen mukaansa on järkevämpää postata LinkedIniin, jossa kilpailua näkyvyydestä ei vielä ole kovin paljon, kuin hakea avoimia työpaikkoja joissa hakijoita on monia satoja.
– Sen sijaan että olisin pieni kala isossa valtameressä ja hakisin vapaisiin työpaikkoihin, olen iso kala pienessä lammessa ja yksi harvoista, jotka LinkedInissä aktiivisesti postailevat, kuvailee Meesit.
”Suosittelen LinkedIniä kaikille, jotka haluavat edistää uraansa ja verkostoitua oman alan ammattilaisten kanssa”.
Oman henkilöbrändin rakentaminen ei tarvitse olla vaativaa ja aikaa vievää, mutta profiiliin kannattaa panostaa. Profiilissa tulisi olla hyvä kuva, otsikko, esittelyosio sekä selkeä listaus omista taidoista. Käyttäjän kannattaa myös avoimesti kertoa, minkälaista työtä hakee
Jos tilin perustaminen tuntuu vaikealta, voi apua saada LinkedIn-kouluttajilta, jotka tarjoavat palveluitaan. Myös Meesit on auttanut ja sparrannut muita LinkedInin käytössä.
– LinkedIniä käyttäessä kannattaa miettiä oma strategia, johon kuuluu esimerkiksi käytön tavoite, kohderyhmä sekä millaista sisältöä haluaa jakaa, kertoo Meesit.
Meesit korostaa, että LinkedInin käyttö työnhakuprosessissa vaatii säännöllistä viestintää. On tärkeää kertoa selkeästi, että etsii töitä ja millaista työtä toivoo.
– Monet työnantajat näkevät postauksesi ensimmäistä kertaa, ja jos he eivät tiedä että etsit töitä, he eivät voi tarjota sinulle työmahdollisuuksia.
Meesitin postaukset keräävät usein paljon kommentteja, joissa seuraajat kertovat inspiroituneensa käyttämään LinkedIniä aktiivisemmin työnhaussa. Tulevaisuudessa Meesitillä on tavoitteena kasvaa markkinoinnin asiantuntijaksi ja mahdollisesti markkinointijohtajaksi. Tarkoituksena on jatkossakin käyttää LinkedIniä työnhaun välineenä sekä henkilöbrändin rakentamiseen.
– Kannattaa rohkeasti hypätä LinkedInin maailmaan, sillä osaajien rekrytoiminen sieltä on nykypäivää, kiteyttää Meesit.
Teksti: Venla Torsner
Kuvat: Jenni Meesit